Reklamaatio

Reklamaatio

Mikäli ajoneuvossa ilmenee oston jälkeen vikaa josta koette Bilarin olevan vastuussa, pyydämme ilmoittamaan asiasta Bilarille viipymättä. Mikäli vika edellyttää korjaamokäyntiä, ajoneuvoa ei tule toimittaa korjaamolle oma-aloitteisesti ennen kuin reklamaatio on tehty ja Bilarilta on saatu toimintaohjeet. Tarvitsemme aina vikadiagnoosin sekä kustannusarvion työlle ennen kuin voimme antaa korjausluvan.
Jos sinua on ohjeistettu täyttämään reklamaatiolomake tai mikäli teillä on tapauksen ratkaisemiseen tarvittavat tiedot, täytäthän sivun alasosasta löytyvän lomakkeen. Kiireellisissä tilanteissa, kuten ajon keskeytyessä teknisen vian vuoksi, suosittelemme ensisijaisesti ottamaan yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi hinauksen järjestämiseksi korjaamolle.
Bilar vastaa myymiensä ajoneuvojen virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Noudatamme toiminnassamme Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeita sekä Kuluttajariitalautakunnan (KRIL) ratkaisusuosituksia. Mikäli ajoneuvon oston yhteydessä on hankittu lisäturva, korjauskäsittely tehdään kuluttajansuojalain lisäksi kyseisen sopimuksen ehtojen mukaisesti.
Ensisijainen keino virheen korjaamiseksi on ajoneuvon korjaaminen. Korjaukset toteutetaan Bilarin osoittamassa korjaamossa ja lähtökohtaisesti käytettyjä osia hyödyntäen, jotta ajoneuvo saatetaan sitä vastaavaan kuntoon huomioiden ajoneuvon ikä ja ajokilometrit. Uusien osien käytöstä voidaan sopia tapauskohtaisesti erillistä korvausta vastaan. Virhevastuu ei ole voimassa, mikäli ajoneuvon huoltoja tai korjauksia on laiminlyöty, huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu valmistajan ohjeiden mukaisesti tai ajoneuvoa on käytetty sen käyttötarkoituksen vastaisesti. Normaali kuluminen, kuten jarrujen, jousituksen, 12 V akun tai alustan kuluvien osien vaihtotarve ei kuulu virhevastuun piiriin.
Tutustuthan alla oleviin tarkentaviin kysymyksiin ennen lomakkeen täyttämistä, jotta reklamaationne tulee oikein käsitellyksi.
Kaikki uudet yhteydenotot käsitellään saapumisjärjestyksessä. Tavoitteenamme on palata asiaan viimeistään kahden arkipäivän kuluessa. Keskustelu jatkuu samassa viestiketjussa, ja voit täydentää tietoja vastaamalla alkuperäiseen viestiin / tikettiin.
 
Useamman ilmoituksen tai reklamaation tekeminen samasta asiasta ei valitettavasti nopeuta asian etenemistä.
Reklamaation käsittelyn kesto vaihtelee tapauskohtaisesti, eikä tarkkaa aikataulua voida aina etukäteen määritellä. Käsittelyaikaan vaikuttavat esimerkiksi vian laatu, tarvittavat selvitykset sekä ulkopuoliset tekijät, kuten korjaamoiden jonot tai varaosien saatavuus.
 
Pyrimme edistämään asiaa mahdollisimman tehokkaasti koko prosessin ajan. Mitä selvemmät tiedot tapaukesta pystytte meille toimittamaan, sitä tehokkaampaa myös asian ratkaiseminen on.
Bilar-Turva on oston yhteydessä hankittava lisäturva, joka kattaa sopimusehtojen mukaisesti ajoneuvon äkillisiä ja odottamattomia vikaantumisia. Turvan laajuus määräytyy valitun tason mukaan.
Tarkistamme turvan voimassaolon ja sisällön käsittelyn alussa ja järjestämme korjauksen, mikäli vika kuuluu turvan piiriin. Tarvitsemme aina vikadiagnoosin sekä kustannusarvion, ennen kuin korjauslupa on mahdollista antaa. Olethan aina meihin yhteydessä ennen korjaustoimenpiteiden aloittamista.
 
Jos ajoneuvosi vikaantuu ja sinulla on voimassa oleva Bilar-Turva, otathan meihin yhteyttä.
 
Mikäli vikaantuminen tapahtuu pian kaupanteon jälkeen, olethan yhteydessä automyyjääsi. Automyynnin yhteystiedot löydät täältä.
 
Jos taas ostotapahtumasta on jo kulunut aikaa, täytäthän sivu alaosasta löytyvän lomakkeen ja olemme teihin pikaisesti yhteydessä.
 
 
Mikäli lisäturvaa ei ole tai vika ei kuulu sen ehtoihin, arvioidaan asia myyjän lakisääteisen virhevastuun perusteella.
Bilar toimii kuluttajansuojalain mukaisesti ja noudattaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeistuksia sekä Kuluttajariitalautakunnan (KRIL) ratkaisukäytäntöä.
 
Jos ajoneuvossa todetaan lain tarkoittama virhe, ajoneuvo saatetaan vastaamaan sitä tasoa, jota voidaan perustellusti odottaa huomioiden auton ikä ja ajetut kilometrit. Korjaus toteutetaan pääsääntöisesti käytetyillä osilla ilman kustannuksia asiakkaalle, eikä korjaus saa johtaa ajoneuvon tason paranemiseen.
Mikäli korjaus tehdään uusilla osilla ja siitä syntyy asiakkaalle taloudellista hyötyä, kustannuksia voidaan jakaa hyödyn suhteessa. Jos kustannusten jakaminen ei ole mahdollista, hyvitys voidaan toteuttaa myös hinnanalennuksena.
 
On hyvä huomioida, että kaikki viat eivät ole lakisääteisiä virheitä. Osa korjaustarpeista johtuu ajoneuvon normaalista kulumisesta, josta myyjä ei ole vastuussa ja tällaiset viat voivat ilmetä myös suhteellisen pian kaupanteon jälkeen.
Virhevastuu arvioidaan aina kokonaisuutena ja tapauskohtaisesti. Arvioinnissa huomioidaan muun muassa kaupasta kulunut aika, vian luonne, ajoneuvon ikä sekä ajomäärä.

Jos kyse on suoraan automyyjän kanssa kaupanteossa sovitusta huollosta tai korjauksesta, olethan yhteydessä suoraan sinua palvelleeseen myyjään.

Myymälöiden yhteystiedot löydät toimipisteiden sivuilta.

Mikäli vika ilmenee pian kaupanteon jälkeen, otathan ensisijaisesti yhteyttä omaan automyyjääsi, joka ohjeistaa asiassa eteenpäin. Automyynnin yhteystiedot löydät täältä. 

 

Mikäli teidät on ohjattu täyttämän reklamaatiolomake, muistathan mainita kenen henkilön kanssa asiasta on oltu jo yhteydessä.

Jos huomaat, että ajoneuvon mukana toimitetuissa varusteissa on puutteita (esimerkiksi toiset renkaat, hattuhylly tai latauskaapeli), ota yhteyttä automyyjääsi pikaisesti. Automyynnin yhteystiedot löydät täältä. 

Mahdollisista varustepuutteista on ilmoitettava myyjälle kohtuullisessa ajassa puutteen havaitsemisesta, jotta puute on mahdollista selvittää ja korjata. Huomioithan myös, että emme säilytä noutamatta jääneitä renkaita, vaan noutamatta jääneet renkaat kierrätetään eteenpäin.

Mikäli ajoneuvo ei ole ajokuntoinen, ota ensin yhteyttä vakuutusyhtiöösi hinauksen järjestämiseksi lähimmälle korjaamolle. Pyytäkää korjaamolta kirjallinen selvitys viasta ja liitä se reklamaation yhteyteen.
Täytäthän alta löytyvän reklamaatiolomakeen liitteineen ja olemme tämän jälkeen teihin yhteydessä mahdollisimman pian.

Lyhytaikaisten korjausten tai pelkän vianmäärityksen ajaksi emme voi tarjota sijaisautoa. Pidemmissä korjaustapauksissa sijaisauton tarve arvioidaan erikseen, mikäli autottomuus aiheuttaa merkittävää haittaa. Huomioithan, että mahdollisesti tarjottava sijaisauto ei välttämättä vastaa ostamanne auton ominaisuuksia.

Jos korjaamo on jo laatinut vianmäärityksen tai kustannusarvion, sen voi toimittaa sähköpostilla suoraan Bilarille osoitteeseen [email protected].

Lisääthän aina sähköpostin otsikkoon kyseisen auton rekisterinumeron, jotta tapausten yhdistäminen pysyy selkeänä.

Jos varausmaksu on maksettu, mutta kauppa on peruuntunut eikä maksua ole palautettu, ole ensisijaisesti yhteydessä automyyjääsi. Tarvittaessa voit olla yhteydessä myös asioimasi Bilar toimipisteen myyntipäällikköön. Varausmaksun palautuminen kestää 1-3 pankkipäivää maksutavastanne riippuen.
Toimipisteiden yhteystiedot löydätte täältä.
 
 

 

Täytäthän alta löytyvän reklamaatiolomakkeen huolellisesti. Huolellisesti ja tarvittavilla tiedoilla täytetty lomake nopeuttaa ja sujuvoittaa asianne käsittelyä!

Huom! Kaikkien liitettyjen tiedostojen yhteismaksimikoko saa olla enintään 32 Mb. Täytäthän kaikki vaaditut kentät lomakkeeseen. Reklamaation lähetyksen jälkeen saat sähköpostiisi kopion lähetyksestä.

Reklamaatiolomake
Yhteystiedot
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Virheellinen syöte!
Rekisteriseloste

 

Mikäli lomakkeen lähettäminen ei onnistu, voit myös tehdä vapaamuotoisen reklamaation osoitteeseen [email protected]

Huolehdithan, että myös sähköpostitse tehdystä reklamaatiosta löytyvät samat perustiedot kuin reklamaatiolomakkeelta.