Pakettiautojen kirjo on valtava
Pakettiautoksi ei lasketa vain perinteistä suorakulmion muotoista tila-autoa, vaan samasta kategoriasta löytyy perinteisen pakun lisäksi myös esimerkiksi lava-autoja ja niin sanottuja 2+3 pakettiautoja. Myös avoimella lavalla varustellut autot ovat yleensä N1-luokan pakettiautoja, mutta poikkeuksia tähänkin sääntöön löytyy. Koolla on autoluokituksissa väliä, sillä isolta näyttävä pakettiauto luokitellaan teknisesti kevytkuorma-autoksi jos sen paino on yli sallitun N1-luokan raja. Tila-auto voi olla myös sisältä monennäköinen sekä kokoinen, ja tavarakuljetuksiin tarkoitettu auto on hyvin erilainen ominaisuuksiltaan verrattuna henkilökuljetuksiin suunnitellun auton sijasta. Jos etsit tilavaa autoa työhön taikka harrastuksiin, kurkkaa ohjaamon sijasta aina ensimmäisenä tavaratilaan ja tarkista, että se soveltuu sellaiseen käyttöön johon olet sen tarkoittanut. Liian suuri auto tuo mukanaan yllättävän paljon ilmaa sisältäviä kuluja, kun taas liian pienellä pakettiautolla ei pötkitä pitkälle jos tila loppuu kesken.
Autokaupoilla on hyvä olla perillä omasta ajo-oikeudesta, sillä eri luokitusten välillä on yksi tärkeä pointti – ajokortti. Pakettiautoksi luokiteltua autoa saa ajaa vielä B-luokan kortilla, mutta N2-luokan ajoneuvoihin tarvitset jo C-luokan kortin. Jos kiinnostavalta tuntuvan auton luokitus mietityttää, löytyy tämä tieto aina auton rekisteröintitodistuksesta, ja voit näin ollen varmistaa sen, riittääkö ajo-oikeutesi auton ajamiseen. Muista siis tarkistaa ajokorttisi jos olet ostamassa yli 3500 kiloista tila-autoa, sillä yhteinen matka uuden autosi kanssa saattaa jäädä tässä tapauksessa hyvin lyhyeksi. Kuitenkin N1-luokan sisälle sopiva paketti- tai lava-auto on yleensä riittävä perusajoon ilman mittavia tilatarpeita. Tämä on hyvä uutinen, sillä silloin B-luokan ajokortti riittää vallan mainiosti uuden pakusi ajamiseen ilman ajoluvan päivittämistä seuraavalle tasolle.
Perinteinen pakettiauto sopii työntekoon
Kun kiikarissasi on rehellisesti paras pakettiauto avittamaan työntekoa ja päivittäisiä askareita, perinteinen käytetty pakettiauto on silloin ehdottomasti sinun valintasi. Suuri tavaratila muotoutuu monenlaiseen askareeseen ja eri alojen työautoksi, ja erilaisilla lisävarusteilla saat tehtyä autosta juuri sinun tarpeitasi vastaavan työauton. Esimerkiksi seinille lisätyt hyllyt tai työkalutelineet muuntavat pakettiauton jättimäiseksi työkalupakiksi, kun taas pelkän kuorman kuljetukseen tarkoitettu auto ei kaipaa suuria määriä lisävarusteita. Nykyaikainen ja hyvä pakettiauto on aina varusteltu tarvittavilla kuorman turvaavilla lisävarusteilla, mutta mallien välillä voi olla suuriakin eroja. Muista myös se, että auton ollessa täynnä voi ajotuntuma muuttua huomattavasti verrattuna tyhjään tavaratilaan, ja varsinkin liukkailla keleillä kannattaa ratin takana harjoittaa erityistä varovaisuutta. Tutustu myös oikeaoppiseen sekä lainmukaiseen ajoneuvojen kuormaamiseen, jotta matkasi taittuu turvallisesti myös silloin, kun kyydissä on painavampi lasti.
Jokainen auto on aina yksilö, joten koeajo ja lähempi tarkastelu kannattaa aina. Se, mihin autoa käytät määrittelee sen kategorian mistä autoa kannattaa lähteä valitsemaan. Kaupunkikuljetuksissa sähköpakettiauto on kätevä, kun taas vaikeaan maastoon tarvitset ehdottomasti nelivedon. Jos taas tarvitset suurperheellesi turvallisen tila-auton, on silloin penkeillä varusteltu paku oikein hyvä vaihtoehto arjen keskelle tai vaikka maakuntamatkailuun. Monen penkkirivin auto on ehdoton myös pienempiin henkilökuljetuksiin. Kartoita siis auton käyttötarkoitus sekä lisävarusteiden tarve ennen ostopäätöstä tarkasti, jotta vältyt ikäviltä yllätyksiltä ja varmistat sen, että sinun sekä pakusi matka jatkuu mahdollisimman pitkään ilman auton vaihtotarpeita. Tila-autoilla on kuitenkin hyvä jälleenmyyntiarvo, joten voit myös surutta päivittää autoa jos tarpeesi muuttuvat.
Lava-auto sopii erilaisiin askareisiin sekä harrastuksiin
Pick-up eli avolavallinen auto luokitellaan ajoneuvoluokassaan yleensä pakettiautoksi, ja onhan se tarkoitettu juurikin erilaisten kuormien kuljetukseen. Perinteinen, varsinkin Amerikassa erittäin suosittu pick-up auto on yleensä avolavainen, mutta myös katollisia malleja löytyy etenkin Suomen automarkkinoilta. Pitkien talviemme vuoksi lava-auto ei ole kaikista paras pakettiauto ympärivuotiseen käyttöön, mutta sillä on silti aikansa ja paikkansa myös täällä pohjolassa. Avolava on oiva apuri esimerkiksi harrastepyörien tai pienien kuormien siirtämiseen, ja varsinkin maalla se voi helpottaa moniakin arkisia askareita kätevän lavansa ansiosta. Niin sanottu 2+3 pakettiauto eli pakettiautomuunnos muistuttaa muodoltaan hieman suljettua lava-autoa, mutta näitä kahta automallia ei tule sekoittaa keskenään. Kun perinteinen lava-auto on rakenteeltaan muuttumaton, on pakettiautomuunnos nimensä mukaisesti muutettu yleensä farmariautosta pakettiautoksi poistamalla penkkirivistö. Tietyissä tilanteissa auton voi tällöin rekisteröidä N1-ajoneuvoluokkaan.
Löydät tarkoin valitut käytetyt lava-autot myös Bilarin valikoimasta, ja voit selata myytävänä olevia avolavallisia pakettiautoja tästä. Näiden yksilöiden kanssa kannattaa toimia kuitenkin erittäin nopeasti, sillä ne eivät viihdy varastossamme kovinkaan pitkiä aikoja. Jos siis löydät sinua kiinnostavan auton vaihtoautolistauksestamme, ota yhteyttä myyjään nopeasti auton omilta sivuilta ja varaa auto itsellesi!
Katso myytävät avolava-autot tästä